dinsdag 4 januari 2011

Ik wil de wereld Zien (J.Verminnen)

Op een doordeweekse dag in Cusco, liep Hermanski langs de avenida Argentina, tussen eetkraampjes en wachtende indianen bij het bushokje laverend. Plots zag hij voor de eerste keer in de verte de besneeuwde bergtop van Mount Ausangate ... de 'big kahuna' onder de bergen in Cusco. Deze 6384 meter hoge bergtop is enkel bij helder weer te zien (of wanneer een wolk eventjes zo vriendelijk is om het zicht niet te belemmeren). Ausangate bevindt zich aan het einde van de prachtige vallei van Cusco, voor de indianen is hij de belangrijkste 'apu' of heilige berg in de Cuscovallei.


Nadat hij Mount Ausangate even goeiendag had gezegd, draaide Hermanski zijn hoofd 180 graden en zag hij dat de zon aan het ondergaan was boven het dal van Cusco. Ook de eerste maal, sinds de goede maand dat hij in Peru is, dat Hermanski dat zag gebeuren. Plots herinnerde hij zich weer het gesprek aan de telefoon met zijn geliefde zus Kim, die hem eergisteren nog vroeg ... :" Of hij de zon al had zien ondergaan in Cusco (de blogtitel indachtig)". Hermanski moest eerder schaapachtig bekennen dat hij nog nooit op de zonsondergang in Cusco had gelet. Maar nu zag hij dus zijn blogtitel in levende lijven boven de bergtop geprojecteerd. En vlug vlug legde hij deze 'photo opportunity' op de geheugenkaart vast voordat het laatste streepje licht de dag voor de nacht inruilde.


Met een beetje fantasie zie je de vorm van een vliegende vogel in de wolk ...  Free as a bird in Cusco ...

I want to fly like an eagle to the sea,
fly like an eagle, let my spirit carry me !
I want to fly like an eagle
Till I'm free
Oh Lord, through the revolution !

(met dank aan de Steve Miller band :-)

Ik wil de zon zien ondergaan in Cusco, is trouwens een tekstregel uit Johan Verminnens' song ... "ik wil zo graag de wereld zien". Het idee komt eigenlijk van ons Kim als ik mij goed herinner... ik hoorde haar de tekstregel zingen net voor ik vertrok en de rest is geschiedenis ...

Ik wil de zon zien ondergaan in Cusco
de tango dansen in Buenos Aires
de blues van Memphis tot in New Orleans
oh ik zou zo graag de wereld zien !

(Johan Verminnen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten