dinsdag 8 maart 2011

De zon komt op in Cusco !

Hermanski's droom was ... om ooit enkele maanden in Cusco en de Valle Sagrada te leven. Het idee begon ergens 8 jaar geleden na het lezen van Elizabeth Jenkins boeken over de Queros indianen en antropoloog Don Juan Nunez del Prado. Hermanski zijn droom is uitgekomen ! Hij heeft drie maanden in Cusco en de Heilige Vallei gewoond en geleefd ... een andere leefwereld een andere realiteit ...

De omgekeerde wereld ... who's photographing who ? 
Zo zijn er verschillende werkelijkheden op deze wereldbol want ieder mens heeft -naargelang zijn levenservaring en de cultuur waarin hij leeft- een andere kijk op de wereld ! Een mooi voorbeeld hierover komt van de Polynesische Kahuna priesters van de exotische Hawaii eilanden ... Wanneer zij hun kijk op de wereld vertellen aan een medemens uit een andere cultuur dan onderstrepen ze hun stelling door het maken van een zijdelingse armbeweging met de woorden :"dit is mijn werkelijkheid" ... en vervolgens draaien ze met die uitgestoken arm rond hun as en beschrijven zo met hun lichaam een cirkel van 360 graden terwijl ze zeggen... "maar er is nog een hele cirkel aan andere mogelijke zienswijzen van deze wereld, vertel mij de jouwe !"


kolibrie
 Zo heeft iedere cultuur, ieder land zijn stukje van de puzzel die de wereld uitmaakt ! Het is en blijft bijzonder lekker om enkele maanden van een ander stukje cultuur te proeven en eens je geproefd hebt, smaakt het altijd naar meer ! Want als je een andere cultuur beter leert kennen, leer je je eigen cultuur en jezelf beter kennen en naar waarde schatten. Veel wereldreizigers zeggen na hun reis :"het is het beste wat me kon overkomen en ik raad het iedereen aan !" Hermanski kan dat alleen maar beamen ... mijn uitstappen in de wereld hebben me meer levenswijsheid bijgebracht dan eender welke school of hogeschool.

sisters Mary Luz en Mary Carmen

Een ander voordeel van reizen is dat je erna nog altijd gratis en voor niets in gedachte kan terugvliegen naar een bezocht land naar keuze !!! Zo vaart Hermanski geregeld -in zijn hoofd virtueel- mee op de Sydney ferry van Manly aan de oceaan naar het Opera House in de baai van Sydney ... Een innerlijke tocht die me instant happy maakt ! Ik ben ervan overtuigd dat ik na mijn ervaringen in Peru en op het Paaseiland ... nog vaak zal terugreizen naar mijn favoriete bestemmingen en ontmoetingen daar ! Machu Picchu here I come !

3 broers Quispe op een rij Fernando Luis, Jorge Luis, Jose Luis Quispe
Ik wil alle bloglezers die mij de voorbije maanden gevolgd hebben bedanken ... jullie brengen mijn verhaal tot leven door het te lezen !  ... Dank aan mijn ouders Roger en Maria, mijn zus Kim en haar vriend Stefaan voor de gesprekken over telefoon en mail. Dank ook aan de heer Tom Maes, om mij te voorzien van een reislaptop ... zodat het verhaal digitaal kon worden doorgezonden naar alle wereldburgers met interesse voor mijn reiservaringen en foto's (enthousiaste reacties tot in Japan toe). Dank ook aan de mensen die mij een mailtje stuurden met leuke feedback over de blog ! And last but not least dank aan Cusco, Peru en zijn inwoners ... you've been good to me !

2 opmerkingen:

  1. Hallo Tom,
    Fijne terugreis en bedankt voor je leuke verhaal waardoor wij ook weer heel wat bijgeleerd hebben!
    I see you at Kattenbos tomorrow!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tom,
    De reis zit er weer op, aan alle mooie liedjes komt een einde nietwaar. Ik heb de afgelopen maanden met veel belangstelling jouw belevenissen gevolgd, het moet inderdaad toch wel een heel speciaal gevoel geven als je dan weer terug bent in ons kleine landje, waar men konstant over onbenulligheden zit te mekkeren, ik veronderstel dat jij daar nu wel heel anders tegen aan kijkt, jouw levenswijsheid die je opdoet door die andere volkeren te leren kennen doet je ongetwijfeld deze dingen beter relativeren. Ik wens je het allerbeste met wat je in de toekomst nog doet en misschien tot een volgende blog he........De groeten uit Hechtel....

    BeantwoordenVerwijderen